Väylävirasto selkokielellä

Väylävirasto on valtion virasto. Väylävirasto huolehtii maanteistä, rautateistä ja vesiväylistä, jotka kuuluvat valtiolle. Maantiet, rautatiet ja vesiväylät muodostavat liikenneväylät. 

Valtion liikenneväyliä ovat: 

  • Maantiet. Maanteillä tarkoitetaan autoteitä, jotka eivät kuulu kaupungeille tai yksityisille maanomistajille. Maanomistaja voi olla esimerkiksi yritys tai kansalainen. 
  • Rautatiet. Rautatiellä tarkoitetaan junien ratoja. 
  • Vesiväylät. Vesiväylillä tarkoitetaan laivojen ja veneiden reittejä merellä ja järvissä. 

Pidämme valtion omistamat maantiet, rautatiet ja vesiväylät kunnossa. Suunnittelemme ja rakennamme myös uusia liikenneväyliä. 

Väyläviraston toimintaa ohjaa liikenne- ja viestintäministeriö. Väylävirastossa työskentelee eri alojen asiantuntijoita.  

Maantiet, rautatiet ja vesiväylät tarvitsevat erilaista työtä eri vuodenaikoina 

Väylävirasto huolehtii siitä, että maantiet, rautatiet ja vesiväylät ovat kunnossa ympäri vuoden.  

Kun Väylävirasto rakentaa tai kunnostaa maanteitä, ostaa se palveluita erilaisilta yrityksiltä. Näitä yrityksiä kutsutaan usein urakoitsijoiksi.  

Esimerkiksi kesällä tehtäviä töitä ovat: 

  • asfalttien ja sorateiden korjaustyöt. 
  • siltojen huoltotyöt. 
  • pensaiden, puiden ja muun kasvien leikkuutyöt teiden varsilta. 
  • rautateiden korjaustyöt. 
  • majakoiden ja merimerkkien huoltotyöt. 

Esimerkiksi talvella tehtäviä töitä ovat: 

  • lumien auraus.  
  • teiden suolaus ja hiekoittaminen.  
  • lumien poisto rautateiltä. 
  • jäiden murto, jotta laivat pääsevät kulkemaan. 

Voit lukea lisää siitä, miten Väylävirasto kunnostaa maanteitä, rautateitä ja vesiväyliä osoitteessa Valtion väylien kunnossapito - Väylävirasto (ei selkokielellä) 

Väylävirasto toteuttaa hankkeita 

Väylävirasto suunnittelee ja toteuttaa tie-, rata- ja vesiväylähankkeita. Hanke on iso työ, jossa suunnitellaan, parannetaan ja rakennetaan liikenneväyliä. Hankkeen kesto vaihtelee työmäärän mukaan. 

Hankkeissa voi työskennellä Väylävirasto, kaupungit ja yritykset, kuten urakoitsijat. 

Esimerkiksi uuden autotien rakentaminen on Väyläviraston tiehanke. 

Tavoitteena hankkeilla on usein liikenteen sujuvuuden tai turvallisuuden parantaminen.  

Hankkeet voivat vaikuttaa sinun arkeesi: 

  • Jos rakennamme uutta junarataa, junien aikataulut voivat muuttua tai bussit voivat korvata junat.  
  • Jos rakennamme uutta autotietä, voit joutua kiertämään eri reittiä.  
  • Rakentaminen voi myös aiheuttaa melua tai pölyä. 

Yhteydenotto Väylävirastoon 

Voit ottaa yhteyttä Väylävirastoon esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 

  • autotie on huonossa kunnossa. 
  • rautatieaseman laituri on liukas. 
  • merimerkki on rikki. 
  • haluat kysyä teistä, radoista tai vesiväylistä. 

Voit ottaa yhteyttä: